Resultaten klanttevredenheidsonderzoek 2020
 
Hoe de persconferenties en lockdowns online koopgedrag beïnvloeden
Persoonlijke verzorgingsproducten, huis- en tuinartikelen en voedingsmiddelen kregen grootste boost

Dat corona voor een enorme groei in de e-commerce zorgt, is bekend. Om precies te weten waar die groei plaatsvindt, hebben wij de data van duizenden Nederlandse webwinkels geanalyseerd. Wij zien grote verschillen tussen sectoren als het gaat om de stijging van het aantal verzonden pakketten. Vooral webwinkels in persoonlijke verzorgingsproducten, huis- en tuinartikelen en voedingsmiddelen profiteerden van de maatregelen. En blijven het heel goed doen.

Grootste piek na de eerste persconferenties
Mark Rutte gaf medio maart 2020 zijn vierde coronapersconferentie. Het was echter voor het eerst dat hij stengere maatregelen aankondigde, die nu nog de norm zijn. Mensen voelden die maatregelen (onder andere het sluiten van de horeca) aankomen. Wij zagen dan ook vanaf begin maart al een explosieve groei in het aantal verstuurde pakketten. Die groei stagneerde enigszins door de versoepelingen in mei en juni, maar de blijvende impact van corona op webwinkels was heel duidelijk zichtbaar.

Stabilisatie na versoepelingen
Begin juni 2020 ging de horeca weer open. De nieuwe vrijheid kalmeerde de markt en zorgde ervoor dat de groei rond 20 procent kwam te liggen. Tegenover ongeveer 40 procent in de periode daarvoor. Alleen de hoeveelheid bestellingen van persoonlijke verzorgingsproducten bleef boven andere branches uitstijgen. Eind september liep het aantal besmettingen zo op dat de consument, in afwachting van nieuwe maatregelen, weer méér online ging bestellen. Men stopte weliswaar met hamsteren, maar het gemak en de veiligheid van webwinkels bleken een blijvende drijfveer om online te winkelen.

Verwachtingen voor de verdere lockdown
In september volgende nieuwe maatregelen met het opnieuw sluiten van de horeca. Later volgde de lockdown, waar we ons nu nog steeds in bevinden. Cijfers uit het laatste kwartaal van 2020 laten duidelijk zien dat de groei in het aantal bestellingen weer groter is dan in de zomer. En de eerste resultaten van 2021 laten zien dat de ‘winnaars’ van 2020 voorlopig de grootste groeiers blijven.

Grootste groei voor drie sectoren
Ook in 2021 blijven mensen persoonlijke verzorgingsproducten massaal online kopen. De consument heeft het online bestellen van producten in de categorie ‘personal care’ voorgoed ontdekt: in het vierde kwartaal lag de groei van het aantal pakketten op 40 procent. Dit heeft ook te maken met het aanzienlijk toegenomen aanbod in deze categorie. Meer online aanbod, in combinatie met corona, zorgt voor meer online klanten.

Dit geldt ook voor de ‘food & beverage’-sector. Deze piekte logischerwijs rond de feestdagen, afgelopen december. Hoewel supermarkten open zijn, lijkt het online winkelen voor voedingsmiddelen een blijvende impuls te hebben gehad. De huis- en tuinbranche, tot slot, maakt zich op voor een seizoenspiek komend voorjaar. Dit zal, samen met mogelijke nieuwe of verlengde maatregelen die mensen aan huis binden, net als in de lente van 2020 voor een enorme toename in online bestellingen zorgen.

 
 
Facebook
 
Privacyverklaring
 
Algemene voorwaarden
 
© Koninklijke PostNL B.V.