Digitaal innoveren met PostNL: GSMpunt test mee!
Van een startup op een zolderkamer tot een webshop met meer dan een miljoen orders per jaar, een hoofdkantoor in Almelo met meer dan 80 werknemers en meerdere merken telefoonaccessoires in eigendom. Sinds de start in 2005 groeide GSMpunt enorm en de drive om te blijven innoveren is in alles aanwezig. Marketingmanager Eleon Jonker en salesmanager Ramon Schutte werken al jarenlang bij GSMpunt en zijn betrokken bij de pilots van PostNL. Samen digitaliseren en innoveren zij om de klant nóg beter te kunnen helpen.
Digitale innovaties staan hoog in het vaandel bij PostNL. In samenwerking met verschillende webshops, zoals GSMpunt, worden er pilots gedraaid om nieuwe producten te testen. Twee nieuwe producten zijn nu vol in ontwikkeling: ‘Bekend bij PostNL’, een webshopprofiel van PostNL en ‘Invullen met PostNL’, waarbij klantgegevens automatisch worden ingevuld in de check-out van de webshop.
Betrouwbare partner in veilig shoppen
‘PostNL benaderde ons om samen nieuwe digitale producten te testen en daar staan wij natuurlijk voor open’, vertelt Jonker. ‘Onze klanten hebben bepaalde wensen en behoeften voor een webshop en die geven wij terug aan PostNL. Zij luisteren naar die wensen en integreren deze in hun nieuwe producten. Dit heeft voor ons veel waarde én dus uiteindelijk voor onze klanten.’
‘Eén van de innovaties die we nu testen is ‘Bekend bij PostNL’. Dit werkt als een stempel van PostNL voor een webshop, waarmee zij als autoriteit zeggen: ‘Wij kennen deze webshop en zij zijn betrouwbaar!’. Met een klik in de webshop op het Bekend bij PostNL-logo ziet de consument bijvoorbeeld hoe lang de webshop al verstuurt via PostNL en de datum van hun laatst verzonden pakketje. Maar ook of een retourzending binnen Nederland is en niet naar een ingewikkeld ver land. ‘Dit biedt klanten het vertrouwen dat ze in zee gaan met een betrouwbaar en legitiem bedrijf. Erg belangrijk in een tijd waarin veel online besteld wordt en consumenten hun gegevens en geld aan webshops toevertrouwen.’ Interesse in ‘Bekend bij PostNL’?
Makkelijker en sneller online shoppen
De tweede digitale innovatie, ‘Invullen met PostNL’, draait om optimalisatie van de check-out van webshops, daar ligt eigenlijk altijd ruimte voor verbetering. Gemiddeld 81,6% van de bezorgingen gaat om een eenmalige bestelling bij een webshop en toch stuurt zo'n 40% van de webshops aan op het aanmaken van een account. Dat is niet nodig, want ruim 8 miljoen consumenten hebben een Mijn PostNL-account waar hun gegevens al bekend zijn.
‘Waarom zou je bij iedere webshop je gegevens achter moeten laten, bijvoorbeeld voor de aankoop van een boek, trui of oplader voor je telefoon? Het kan veel sneller en eenvoudiger en dit nieuwe product helpt daarbij. Consumenten met een Mijn PostNL-account koppelen hun gegevens met één klik in de check-out aan de webshop waar zij hun bestelling plaatsen. Zij hoeven dus niks meer in te vullen. Dit scheelt een hoop tijd en frustratie en betekent voor ons minder afhakers in de check-out.’, aldus Jonker.
Ook vinden wij privacy en data erg belangrijk en willen werken aan een veiligere digitale wereld voor iedereen. PostNL is een betrouwbare partij en wij denken dat zij een centrale rol kunnen spelen in het veiliger omgaan met klantgegevens in de online markt.’ Interesse in ‘Invullen met PostNL’?
Samen innoveren kun je leren
PostNL vindt het erg belangrijk om klanten mee te laten denken bij innovaties: ‘Samen experimenteren en innoveren, zoals wij onder andere met GSMpunt doen, is voor ons enorm waardevol’, verklaart Maarten de Smit, Sr. Business Development Manager. ‘We gaan vaak in gesprek met onze klanten over hun wensen én die van hun klanten. Wij ontwikkelen producten die aansluiten bij de klantwens en vragen ze dan om deze met ons te testen. Zij zien direct welk effect die producten hebben en waar zij nog verbeterpunten zien. Wij nemen dit weer mee en zorgen zo voor een optimaal eindresultaat voor ál onze klanten.’
'Voor GSMpunt is het interessant om mee te doen met een pilot, omdat je vanaf de start betrokken bent en continu feedback kunt geven. Zo hebben wij, andere webshops én onze klanten er uiteindelijk het meeste profijt van. Wij leren ook van de samenwerking met een grote organisatie, zoals PostNL, in een pilot. Soms heb je ook wel even stevige discussies met elkaar, maar we weten dat PostNL naar de klanten luistert en hebben vertrouwen in hun manier van innoveren.’, vult Schutte aan.
Het vizier op de toekomst
Wat is de toekomstvisie van PostNL op het gebied van digitale innovatie? 'Bij PostNL willen we voorop blijven lopen in een digitale wereld die constant verandert. Dit doen wij door aan de ene kant de markt en technische ontwikkelingen in het oog te houden en aan de andere kant te luisteren naar de klantbehoeften’, aldus De Smit ‘Zo blijven we continu scherp op nieuwe kansen die onze klanten verder helpen en de digitale ervaring voor eindgebruikers optimaliseren. Samen met onze klanten kunnen we nog eindeloos digitaal innoveren en dat is ook precies wat we van plan zijn!'
| |
|
|